fredag 7 oktober 2011

Jag måste bara länka, jag ryser när jag läser. Jag vill skriva rakt ut. men jag väljer att va tyst och skriva några rader här ist.
9 diagnoser försvann med lågkolydratiskost.
http://www.matoghelse.no/mennesker/2010/12/15/9-diagnoser-forsvant-med-lavkarbomat.aspx

Ofta får jag frågan om frukt. För visst äter vi frukt som godis/mellanmål. För visst är det sött och gott. Men C-vitamin då? Ja visst innehåller frukt C-vitamin, men det finns det mycket annat som också gör (utan massa socker). Men allt socker frukten innehåller då?! Nä det vill man inte tänka på... Monique på Lifezone skriver lite lätt om frukt:
http://www.lifezone.se/se
"Här står det att nyligen har 2 studier gjorts som ser ett samband mellan högt fruktosintag och hjärtsjukdom.

Kroppen hanterar frukos och glukos på olika sätt. Nästan varenda cell i kroppen can bryta ner glukos till energi. Men endast levercellerna kan bryta ner fruktos.

Nedbrytningen av fruktos är inte bara fettinlagrande utan även:

•Höjer triglycerider
•Ökar LDL (känd som det dåliga kolesterolet)
•Främjar fettinlagring runt organ (visceral fat)
•Höjer blodtrycket
•Gör vävnader insulinresistenta (diabetes...)
•Ökar produktionen av fria radikaler vilket kan skada celler"


Och sen denna vällinghysteri. Tydligen finns det även fullkornsvälling för små barn. Stackars barn, deras magar är inte alls färdiga och fullkornet skär i deras små magar. Inte ens vi vuxna är gjorda för att äta fullkorn. Vid har det som en "nödlösning" för att få ner vårat GI när det gäller kolhydrater...visst är det sjukt! Fullkorn har ett sämre upptag av mineraler.

Och mjölk (tydligen nu lättmjölk) som barn bara "ska" dricka, varför? När dom kan få i sig allt det nyttiga genom bra mat. För mjölk innehåller en hög halt socker, det vet vi! Lite kort hos Anna Hallén: http://www.annahallen.se/valling-och-miljo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar