fredag 25 november 2011

Oj vilket fredagsfika det var på jobbet idag! Jag blir däremot inte det minsta sugen. Nöjer mej med kaffe med grädde!


Men ikväll blev jag sugen på något gott. Så det blev rysk yoghurt, grädde och vaniljpulver!!!


Jag har länge tänkt att skriva mina ord om kolestrol här i bloggen. Men vet inte vart jag ska börja...och än sämre vart jag ska sluta. Boken jag läser nu är jätte intressant så kanske borde jag vänta tills jag läst ut den... Fick ett mejl från en som undrade om blodfetterna för det hade diskuterats på jobbet. Och det är ju så...den frågan kommer alltid upp:). Men om vi ser till fördelarna med LCHF - som är så otroligt många. Varför skulle då ett högre totalkolestrol vara farligt? För med LCHF (gäller även mitt) har totalkolestrolet blivit högre. MEN det är HDL ("goda") som har höjts, triglyceriderna sjunkit, och då även LDL ("onda"). Men så finns det ju även "större fluffiga" LDL som är bra och "mindre stickiga" som är sämre. Men vi måste ha LDL i våran kropp för att det ska funka. Och våran lever producerar själv 80-90% av vårat kolestrol oberoende av vad vi äter.Och vi vet att kolhydrater höjer LDL medans fett höjer HDL. Ja ni...detta kan det diskuteras om länge...och kommer nog också så göras. Jag länkar här till kostdoktorns sida om kolestrol och så även en blogg där det finns mycket intressant att läsa om statiner (som är världens mest sålda läkemedel) som jag nyss hittade.
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
http://ekobsessive.blogspot.com/2009/03/viktig-information-om-statiner.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar