lördag 12 november 2011

Somnade tidigt och har varit klarvaken sedan halv sju. Läst lite bloggar. Sitter nu och surplar på en celsius i brist på annat. Tänkte väcka hundarna om en stund för en liten promenad i kylan. För att sedan ta en lång pw själv. Men först kommer här receptet på den goda kycklingpajen.


Pajskal:

4 ägg

1 dlvispgrädde

smör tillformen

Fyllning:

1 rödlök

2 pkt tärnad bacon

3 dl riven ost

2 dl créme fraiche

1 hel grillad kyckling

2 msk curry

salt & peppar
Sätt ugnen på 225 grader.
Smörj en pajform med smör. Vispa ägg och grädde, häll i pajformen och förgrädda mitt i ugnen tills pajskalet fått vacken färg.

Finhacka rödlöken och fräs i smör. Knaperstek baconet.

Lägg 1 dl riven ost i botten av pajskaelt. Rör ihop dréme fraiche, kyckling, rödlök, bacon och curry. Smaka av med salt och peppar. Bred ut fyllningen i pajskalet och toppa med resten av osten. Gratinera i mitten av ugnen, cirka 15 minuter eller tills osten smält och fått vacken färg.


Jobbigt att hacka lök?! Det tycker jag. Så jag använder denna och löken är hackan på några få sekunder. Köpt billigt i Ullared.Till efterrätt igår smälte jag 70% och 86% choklad över vattenbad och rörde i hackade nätter. La upp i formar och lät stelna, smask!

Nu ska jag klä mej varmt och bege mej ut, härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar