fredag 23 september 2011

I torsdags på kursen pratade vi om välfärdssjukdomar och då diabetes såklart. Samma dag ringer mamma och säger att forskningen som hållit på i fleeeera år är klar. Så nu har vi MODY3:


"MODY är den starkast ärftliga diabetessjukdomen vilket innebär att den förekommer i flera generationer i samma familj. Ett barn till en förälder med MODY har 50 procents risk att drabbas. Slumpen avgör vilka barn som ska och vilka som inte ska ärva genkombinationen. I regel debuterar MODY före 25-årsålder och sjukdomarna kan bäst beskrivas som en form av typ 2 diabetes hos unga. Vid MODY sitter felet i en enda gen."

Dom har nu alltså hittat våran gen. Faktiskt intressant att veta! Men som jag säger : jag känner mej friskare än så många andra där ute :)! Och nu ska jag säga en sak till. Diabetiker och framförallt typ1 kan nästan hoppa på mej och säga att LCHF funkar för mej för att jag möjligtvis har en liten produktion kvar. Men grejen är den, hör nu. Både Jonas och Therese har haft klienter med typ1 och typ2 som kan sluta tillsätta extra insulin på en LCHF (nollning)! Och är man inte beredd att "nolla" och kanske då heller inte kan sluta helt (vissa kan ändå) med insulin så kan man minska rejält mycket! Och som jag sagt innan har jag alltid vägrat långtidsverkande då jag hellre tar en pw på 6-10km varje dag (hälsoeffekten sitter i 48h, vilken jag har använt som långtidsverkande - av egen vilja.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar