fredag 28 oktober 2011

Men hur hungrig tror ni jag var på mat ikväll?! Grädde med kaffe va det ja...

Det blev ekologiskt kött från Ydre, spenatröra, mozarella och tomat.

Recept på spenatröran här:

400g spenat, 50g smör, salt & peppar, 2tsk sambal oelek. 1/2dl creme fraiche och 1/2dl Västerbottenost.

Tina och ånga av spenaten om den är frusen. Smält smöret och koka samman med spenat, smör, kryddor och sambal oelek. Puttra på svag värme. Rör ner creme fraiche och Västerbottenost i spenaten. Klar!


Jag får ofta frågan om frukt. Och jag tycker det är upp till var och en, som med allt annat:). Men varför inte Jag äter frukt. I ett evolutionärt tänkande. Då åt vi frukt från trädet under säsong. Det gav oss energi. Sött är gott och inte giftigt. Idag har vi tillgång till besprutad frukt året om. Som ofta plockas innan den är mogen för att vara "som bäst" hos oss när den ligger på sin hylla i butiken. En frukt innehåller ca. 15-20g kh. Fruktos är en långsam kolhydrat för den transporteras till levern för att omvandlas till glukos innan den tas upp i blodet. Fruktosen i levern är felltbildande, ökar LDL, höjer triglycerider, höjer blodtrycket b.la. Det kommer sedan ut i blodet som glukos. Då sker en bs-höjning och då också en insulinutsöndring.

Vi vet ju hur björnen gör på sommaren för att äta upp sej till vintern. Antar att det gällde samma sak för människan förr. Mer fett för att klara vintern bättre.

Och jag kan helt ärligt säga att jag aldrig tänker på frukt. Jag vet varken när eller varför jag ska äta det. För jag är aldrig sugen. Och jag tror faktiskt att jag idag skulle tycka det var sött. Däremot så hade jag haft ett äppelträd i trädgården och velat äta under säsong så hade jag förmodligen gjort det. Men som sagt så tänker jag aldrig på frukt idag. Kanske kommer det en dag då jag är i Oman (önsketänkande), apelsinerna hänger mogna i träden och jag vill ha, då kommer jag äta en apelsin. Och ja...jag tycker det känns mer naturligt att äta en frukt än att äta godis:).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar